6 důvodů proč si registrovat ochrannou známku

10.11.2022

Většina majitelů firem ví, že je důležité zaregistrovat ochrannou známku, aby bylo možné jednoznačně identifikovat vlastní produkty a služby na přeplněném trhu. Ochranná známka váš odliší od konkurence, pomůže řídit provoz a prodej a udrží vaše zákazníky loajální ke značce a může ovlivnit jejich rozhodnutí o nákupu.

Nemáte ještě registrovanou ochrannou známku? Těchto 6 rad Vás doufáme přesvědčí.

1. Ochranné známky vám mohou vydělat peníze. Registrace ochranné známky je nejsnazší metodou vytvoření hodnotného aktiva, které vám může formou licence nebo frančízy přinášet pravidelný měsíční příjem. Kdyby došlo na prodej vašeho podnikání, pravděpodobně zjistíte, že prodejní cena vaší firmy bude vyšší, když součástí obchodu bude známá značka nebo logo. Čím lepší je vaše podnikání, tím lepší je váš "branding" a tím cennější je vaše ochranná známka. Existují dokonce i případy, kdy zájemce o Váš podnik bude považovat vaši ochrannou známku za významnější než jakékoliv další firemní aktivum.

2. Chraňte si svoje logo! Z pěti smyslů dává mozek největší pozornost vizuálnímu vnímání. Vzhled, tvar i barvy loga je vizuální komunikací mezi vámi a vaším zákazníkem a také nejrychlejší způsob, jak předat spotřebiteli emoce a informace beze slov. Profesionální tvorba loga a celého vizuálu není levná záležitost a určitě by bylo velice nepříjemné, aby Vám někdo logo ukradl a začal jej používat pro své produkty. Registrací grafické ochranné známky budete mít v případě sporu všechny trumfy v rukou.

3. Jednodušší vstup do dalších oblastí podnikání. Každé úspěšné podnikání se přizpůsobuje aktuálnímu trhu, jednou se může stát, že současní zákazníci nebudou potřebovat to, co prodáváte. Dobře vytvořená ochranná známka vám bude neustále přitahovat nové zákazníky, ale zároveň neodcizí ty stávající a věrné. A ačkoliv je třeba nyní vaším hlavním produktem výroba sladké limonády, svoji ochrannou známku můžete spojit i s oděvní kolekcí, nebo s parfémy. Vstup na nový trh se zavedenou značkou vám přinese konkurenční výhodu.

4. Ochranné známky vytvářejí komunitu fanoušků: Jedním z podceňovaných důvodů pro registraci ochranné známky je vytvoření identity a příslušnosti k vaší značce. Když vaše značka vytváří pozitivní pocity, předává je i vašim zákazníkům a zaměstnancům. Tuto identitu znázorňuje především logo. A čím déle vaše logo udržuje dobrý pocit, tím silnější je psychologické spojení a sounáležitost s vašimi produkty či službou. Když je prestiž značky dostatečně silná, je jednoduší sehnat i zaměstnance. Chtěli byste pracovat v neznámé prodejně počítačů nebo v Applu?

5. Ochranné známky jsou věčné. Když si vytvoříte ochrannou známku, vytvoříte něco, co vydrží běh času. Doba, kterou strávíte vytvořením ochranné známky se vám zúročí, protože prodlužovat ochrannou známku můžete každých 10 let. Pokud jste například rodinný podnik, je to něco co můžete předávat dalším generacím.

6. Ochranná známka je snadno vymahatelná: Registrace dává vaší firmě exkluzivní právo bránit jiným firmám v prodeji identických nebo podobných produktů pod shodnou nebo zaměnitelně podobnou značkou. Je to i nejlepší způsob jak bojovat proti padělkům.

Jaké jsou druhy ochranných známek?

  • Slovní známka: Může jím být název firmy, pojmenování výrobku nebo slogan. Slovní známka neobsahuje žádnou grafickou úpravu, font nebo obrázek. Jedná se skutečně "jen" o slovo, tak jak jej běžně vyslovujete např. Molitan. 
  • Obrazová známka: Je grafický prvek, fotografie nebo kresba. Do této kategorie spadá logo, pokud v něm ale není žádný text. Například fajfka, kterou má registrovanou značka Nike.
  • Kombinovaná známka: Obrazová ochranná známka je tvořená fontem. Je to nejčastější registrovaná ochranná známka, kterou si představíme pod pojmem "logo".
  • Prostorová známka: Je tvořena trojrozměrným zobrazením konkrétní věci. Jako příklad můžeme uvést tvar láhve Coca Cola nebo tvar čokolády Toblerone.
  • Zvuková známka: Jedná se o zvuk, nebo znělku která je použita v reklamě, nebo aplikaci.
  • Multimediální známka: Je kombinací obrazu a zvuku, může se jednat o animaci. Příkladem může být například úvodní znělka k pohádkám od Disney.
  • Poziční známka: Je chráněn způsob umístění prvku.
  • Pohybová známka: Je tvořena pohybem, nebo změnou objektů.
  • Holografická známka: Je tvořena prvky s holografickými znaky.
  • Barevná známka: Jedná se registraci konkrétní barvy, nebo barevné kombinace pro dané výrobky či služby. Jako příklad je mátová barva Tiffani pro šperky, fialová Milka apod.
  • Známka se vzorem: Je tvořena sadou opakujících se prvků, které tvoří vzor.
  • Jiná ochranná známka: Pokud není upraveno jinak, je možné registrovat i ochrannou známku bez zařazení